Едно от изискванията за регистрация на марка е да няма идентична или сходна на нея марка. Лицата, които са регистрирали предходна такава марка, биха имали основание да възразят срещу регистрацията на новата. Това се случва в хода на процедурата по регистрация чрез специално действие, наречено "опозиция".
Критерии за разпонзаване на идентични и сходни марки
Има четири критерия, които трябва да се имат предвид при преценката за наличието на сходни марки:
- Марката да е действаща;
- Марката да е регистрирана за същата територия;
- Марката да е регистрирана за същите стоки и услуги;
- Марката да бъде сходна или идентична с новата марка
Действаща марка
Марката, с която се прави сравнението трябва да бъде регистрирана и срокът на нейното действие (10 години) да не е изтекъл. Може и просто да е подадена заявка, т.е. марката да е в процес на регистрация. Тук приоритет има макрата, заявката за която е подадена по-рано.
Марката да е регистрирана за същата територия
Марките дават териториална защита. Те действат само в страната или в страните, за които са регистрирани. Така, например, една марка на ЕС обхваща всички страни в рамките на съюза. Ако се регистрира макра в Бългрия, трябва да се провери за действащи марки в България конкретно и в ЕС изобщо.
Марката да е регистрирана за същите стоки и услуги
Както и с териториалото действие, защитата на марката е ограничена и по отношение на конкретни стоки и услуги, за които е регистрирана. Тези стоки се класифицират спрямо международна класификация и често проверката за действащи марки се прави именно на базата на класове, а не на конкретни услуги. Повече за това малко по-долу в този материал.
Марката да бъде сходна или идентична с новата марка
Идентични са две марки, които са напълно еднакви. Тук не съществуват особени затруднения. По-интересен е критерият за сходство. Приема се, че две марки са твърде сходни, когато съществува възможност крайният потребител да обърка едната с другата. Тук е много трудно да бъдат посочени конкретни критерии. Преценката често е субективна, но е важно да се има предвид, че тя се прави от позицията на потребителя, а не от тази на бизнеса.
Как да проверя дали има сходни марки на моята?
Тук можем да споделим два полезни ресурса:
- Сайтът на Световната организация по интелектуална собственост WIPO;
- Сайтът на световната база данни с марки TMView
Проверка на класове стоки и услуги
Тази проверка може да се извърши в сайта на WIPO по-горе. В сайта се съдържа класификация на всички стоки и услуги. Ако се изпозлва тъсачката на WIPO може да се провери лесно кяо стока в кой клас попада. Така, например, правните услуги попадат в клас № 45, автомобилтие в клас № 12, а кафето - в клас № 30.
Тази информация е важна за следващата стъпка.
Проверка за съществуващи марки
Тази проверка се прави в TMView. Чрез функцията Advanced search може да се провери за марки, регистрирани на конкретна територия, които са действащи и които се отнасят до точно определени класове стоки и услуги.
Услугата на TMView е безплатна и позволява търсене на идентични и сходни марки. Тя обаче работи единствено за словни и комбинирани марки. С нея не може да се прави проверка за фигуративни марки. Повече за видовете търговски марки можете да научите от тук.