Търговските марки, с някои малки изключения, могат да бъдат разделени на три вида спрямо това как са съставени. Изборът на конкретен тип марка е важен с оглед защитата, която марката дава. Ето ги трите вида:
- Словна марка
- Фигуративни марка
- Комбинирана марка
Словна марка
Словната марка е съставена изцяло и едиснтвено от текст - букви, цифри и символи. Тя може да бъде дума, фраза, слога, дори изречение. Визуалният начин на изписване - цвят, шрифт и други елементи е без значение. Пример за словна марка е "Advokatami.bg".
Важно за словните марки е, че те могат да бъдат изписани само на един език, т.е. или на кирилица, или на латиница. Не може да се регистрира марка Advokatami.bg/Адвокатами.бг. Това са две отделни марки и следва да се регистрират с две отделни заявки. Това обаче не е необходимо на практика. Словната марка дава защита не само върху конкретния текст, в случая Advokatami.bg, ами и към всякакви сходни на него текстове - такива, които се изписват сходно, звучат сходно или като цяло създават еднакво впечатление на крайния потребител.
Фигуративна марка
Ако в марката съществуват каквито и да е визуални елементи, различни от текст, тя е фигуративна или комбинирана. Фигуративната марка е картинка, най-често се изпозлва думата "лого". Примери за такива марки са вълничката на Nike или ябълката на Apple.
Фигуративната марка е подходяща именно за изображения, в които отсъства текст. За тази марка може да бъде от значение цветът на изображението, но също така и всички негови елементи, които създават определено впечатление в крайния потребител.
Комбинирана марка
Комбинираната марка е фигуративна марка със словен елемент, т.е. съчетание между картинка и текст. Най-добрият пример тук е марката на Coca Cola и начинът, по който тя се изписва. Този тип марка създава по-разностранно впечатление в потребителя. От една потребителят различава стоките и услугите, брандирани с марката с нейното име, а от друга страна - с чисто визуалния изглед на марката.
Комбинираните марки са доста често срещани на практика, тъй като много бизнеси желаят да наложат като бранд съчетание от име и лого.
Регистрация на Търговска марка - Защити правно бизнеса си. Не позволявай да ти се изплъзне след толкова много вложен труд. Предлагаме защита в България и Европейски съюз.