Регистрацията на фирма преминава през няколко прости стъпки:
- Подготовка на документи;
- Откриване на фирмена сметка;
- Подаване на документи в Търговския регистър
Подготовка на документи
Необходимо е предварително да подготвиш всички необходими документи за регистрация на фирмата. Те са:
- Дружествен договор за ООД (или учредителен акт за ЕООД)
- Протокол-решение на съдружниците или собственика за регистрация на фирмата
- Образец от подпис на управителя и съгласие да заеме тази длъжност
- Декларация по образец, че управителят отговаря на условията за заемане на тази длъжност
- Декларация по образец, че документите са верни и истински
Тези документи са валидни в общия случай за регистрация на фирма от български граждани. Всички документи, освен образеца от подписа, се подписват с обикновен подпис. Образецът от подпис трябва да се положи пред нотариус. Това е единственият документ, който се заверява нотариално.
Откриване на фирмена сметка
Капиталът на фирмата се внася преди нейната регистрация по набирателна сметка в произволна българска банка. В банката трябва да се отиде с вече подписаните дружествен договор (учредителен акт) и протокол. Всеки съдружник внася самостоятелно своя дял от капитала.
За всяка вноска в капитала е необходимо да се вземе отделна вносна бележка, в която да фигурира името на съдружника, който прави вноската и името на фирмата.
Подаване на документи в Търговския регистър
Има две възможности за подаване на документи:
- На място в Агенция по вписванията
- По електронен път
На място в Агенция по вписванията се носят документите за регистрация, заедно с бележките от банката в оригинал. Попълва се заявление на хартия и се заплаща такса.
Електронното подаване е по-удобно, а също така спестява и пари, тъй като таксата за регистрация на фирмата е двойно по-малка при този модел на работа. Недостатъкът е, че е необходим електронен подпис. При онлайн подаването се използват сканирани или снимани копия на документите.
Обработката на документите отнема около 3 дни, но понякога има забавяния от страна на регистъра. Ако длъжностните лица, проверяващи документите, установят проблем, те изпращат указания за корекция или постановяват отказ за регистрация.
Най-честите причини за отказ са заето име, неправилно внесен капитал, грешно попълнено заявление за регистрация.
Ако всичко с документите е наред, фирмата ще бъде вписана в Търговския регистър със свой едининен идентификационен код (ЕИК).